Hoe helpen we leerlingen in de ontwikkeling naar volwassen keuzes? Wat is hiervoor nodig als het gaat om besturing, afstemming en communicatie? Het antwoord is goede kwaliteitszorg. We willen weten of we de goede dingen doen en of we die goed blijven doen. We willen dat alle medewerkers betrokken zijn bij kwaliteitszorg. We gaan voor een gezamenlijke focus: de wil om het beter te doen.

We geven aandacht aan collectieve professionele ruimte van en voor álle medewerkers, in teams, secties of een ander verband. Belangrijk is het stimuleren van dialoog en onderlinge samenwerking. Dat vraagt om ruimte voor initiatieven van vaksecties en teams. Ruimte om fouten te kunnen en mogen maken, ruimte voor reflectie en bijstelling. Met maar één doel: voortdurende onderwijsverbetering. In onze professionele leercultuur zijn lenigheid en wendbaarheid noodzakelijk om te kunnen anticiperen op voortdurende veranderingen.

Niet solitair maar solidair
De samenleving lijkt van het onderwijs te vragen dat iedere leerling het moet kunnen maken: zorg dat je hoog op de sociale ladder eindigt, dankzij eigen inzet en verdienste! Dat is veel leerlingen niet gegeven en dat leidt gemakkelijk tot gevoelens van onveiligheid. Dat willen we niet. Een veilig schoolklimaat is een voorwaarde voor het ontwikkelen van sociale en maatschappelijke competenties. Wij willen een schoolcultuur waarin daadwerkelijk plaats is voor iedere leerling. Wat zijn of haar onderwijskundige prestaties ook zijn: iedereen doet ertoe.