Erziehung
We hebben een pedagogische opdracht: leerlingen begeleiden op hun weg naar het volwaardig deel uitmaken van de samenleving. Erziehung zien we als de basis van ons pedagogisch handelen. Erziehung gaat vooral over de keuzes die mensen (moeten) maken in hun leven. Leerlingen en medewerkers maken eigen keuzes, we leven immers in vrijheid. Dat betekent niet dat je zomaar kunt doen wat je wilt. Volwassen vrijheid betekent voor ons: steeds laten meewegen of dat wat je wilt doen gaat helpen bij goed leven en goed samenleven. Persoonsvorming betekent dan dat we leerlingen leren weloverwogen eigen keuzes te maken en verantwoordelijkheid te willen nemen. We willen een schoolklimaat realiseren, waarin mensen elkaar, met aandacht en respect voor de ander, aanspreken op volwassen vrijheid. 

Burgerschapsvorming
We willen onze bijdrage leveren aan opvoeding en vorming, zodat leerlingen weloverwogen keuzes maken in hun leven. We willen dat leerlingen en medewerkers kiezen voor het goede leven, dat samen met anderen geleefd mag worden. Dat moet gebeuren in een samenleving die volop in de school aanwezig is. We zien armoede, worstelen met de ideeën van andersdenkenden, we worden geconfronteerd met (de gevolgen van) oorlog in Europa, we zien leerlingen die worstelen met hun identiteit enz. We geven aandacht aan deze grote vragen. We werken aan levens- en wereldbeschouwing. Levens- en wereldbeschouwing helpt leerlingen hun eigen positie in het leven te bepalen. We willen een schoolklimaat dat veilig is en ruimte biedt voor verschillen. Dat alles is voor ons de kern van burgerschapsvorming.

Leren
Ons onderwijs is gericht op ontwikkeling en prestaties met veel aandacht voor pedagogiek, didactiek en onderwijsleerprocessen. Onze lessen zijn op orde: collectief (per vestiging) en per individuele medewerker. We willen dat het onderwijs zoveel mogelijk aansluit bij de ontwikkelbehoefte, talenten en interesses van onze leerling. Ons onderwijs zet in op betrokkenheid, autonomie en competentie. Dat gebeurt door leerlingen meer keuzes te geven, het onderwijs te laten aansluiten bij hun behoeften, in te steken op de verbondenheid met de leraar en de leerling op deze manier invloed te geven op het onderwijs en de school. Het uiteindelijke resultaat moet zijn, dat onze leerlingen kunnen sturen in het onderwijs en dat zo te laten aansluiten bij zijn of haar eigen ontwikkeling, interesses en talenten. Dit zal zichtbaar worden in de lessen, leerroutes, begeleiding en gesprekken tussen leerling, ouder/verzorger en school.