Geschiedenis leren terwijl je buiten rondloopt of door een quiz te doen met de hele klas. Het zijn enkele voorbeelden van de manier waarop Patrick Dijkstra lesgeeft. Als docent geschiedenis en maatschappijleer gebruikt hij graag unieke lesmethoden. Zijn doel: leerlingen enthousiast maken voor zijn vakken.
Een eigen draai
Een frisse start op een nieuwe school. Net als voor
brugklassers is dat voor Patrick ook nog niet zo lang geleden. Sinds een paar
jaar staat hij voor de klas. En ook net zoals eerstejaarsleerlingen, vond hij
het begin wel een beetje spannend. “Het was eerst wel even wennen om gelijk
voor de klas te staan. Omdat we als docent de vrijheid krijgen om onze lessen
zelf in te vullen, had ik gauw mijn draai gevonden”, zegt hij daarover.
Interactie & educatie
Patrick wil leerlingen enthousiast maken voor zijn vakken.
Net zoals hij dat heeft ervaren tijdens zijn eigen middelbareschooltijd. “Zelf
had ik vroeger een docent die heel interactief lesgaf. Door zijn verhalen, heb
ik voor dit vak gekozen. Ik wil in elk geval zorgen dat ze iets kunnen
uitleggen over wat ze geleerd hebben. Bijvoorbeeld hoe de politiek in Rome is
ontstaan. Dat ze dat onthouden doordat ik tijdens de les een toga draag en een
pot kapot gooi, vind ik extra leuk.”
Een veilige en fijne klas
School biedt een veilige en vertrouwde leeromgeving. Volgens
Patrick kan dat alleen door een goede relatie op te bouwen. “Het contact met de
leerlingen is erg leuk. Je bouwt echt een band met ze op. Ook omdat ik samen
met een collega een mentorklas begeleid. Daarmee zijn we ook een aanspreekpunt
voor ouders en voor leerlingen als ze ergens mee zitten. Een veilige en fijne
klas, met een goede groepsdynamiek, daar hebben wij als mentor invloed op. Als
we dat voor elkaar hebben, dan hopen we dat de leerlingen dat ook ervaren.”