Leesplezier is het eerste dat je moet hebben om je leesvaardigheid te vergroten. Onder de naam ‘Hij van Nederlands’ post ik op Facebook en Instagram met grote regelmaat berichten over mooie jeugdboeken. Mijn volgers zijn niet alleen leerlingen, maar ook ouders (vaak moeders), auteurs en uitgeverijen.
Iedere maand zet ik een boek in de schijnwerpers. Ik lees daaruit voor in de klas en stel daarna vragen, bijvoorbeeld: hoe zou jij willen dat deze scene afloopt? Natuurlijk hoop ik dat ze het boek dan zelf gaan lezen. Het is niet mijn ambitie dat alle leerlingen een boekenwurm worden, maar ik hoop dat ze plezier krijgen in lezen.
Samenwerking
Mijn lokaal hangt vol met posters en vlaggen van jeugdboeken. Boeken moeten
zichtbaar zijn. Mijn lokaal is naast de mediatheek, beter kan het niet.
Leerlingen lopen er gemakkelijk naar toe en ik overleg regelmatig met de
mediathecaresse. In het Oldambt is een goede openbare bibliotheek, toch zijn
niet alle leerlingen lid. Een leesconsulent van BiblioNet is regelmatig op de
vestiging aanwezig om lezen te stimuleren.
Ik vraag mijn leerlingen om op een bijzondere manier een verslag van een boek te maken. Dat kan in de vorm van een videotrailer of een boekendoos, waarin leerlingen voorwerpen verzamelen, die een belangrijke rol in het boek spelen. Wil je leerlingen laten lezen, dan zul je moeten aansluiten bij hun belevingswereld.
De leerlingen in de onderbouw zijn verplicht om een leesboek bij zich te hebben. Zijn ze klaar met een opdracht, bij welk vak dan ook, dan kunnen ze hun leesboek pakken. Het favoriete genre is de jeugdthriller. Via de jeugdboeken komen de leerlingen in aanraking met allerlei maatschappelijke thema’s. Regelmatig nodigen we schrijvers uit op school en daarna zie je dat leerlingen hun boeken ook echt lezen. Leerlingen sturen ook mails naar de schrijvers en zijn trots als ze een reactie terugkrijgen. Stimuleren van lezen begint met enthousiast zijn. Als je je eigen enthousiasme kunt overbrengen op je leerlingen, krijg je dat terug.