Onze regio Oost-Groningen biedt vele kansen om in het leven van onze leerlingen hét verschil te maken. Wij zijn voor Trivium de projectleiders van Sterk Techniek Onderwijs. Alle vmbo-vestigingen van het Dollard College en Ubbo Emmius doen mee.
We willen kwalitatief en kwantitatief goed onderwijs geven en leerlingen de juiste bagage meegeven. Om leerlingen enthousiast te maken voor techniek en technologie, zetten we in op nog beter onderwijs en meer samenwerking met bedrijven. Het vmbo is daarvoor de kartrekker. Wij zien op de vestigingen en in de bedrijven veel mensen met passie voor hun vak. Die passie is zo mooi en dat brengen zij over op onze leerlingen. Dat is fantastisch om te zien.”
Zorgen voor verbinding
Als projectleiders zoeken we veelvuldig contact met bedrijven en we zorgen
voor de verbinding tussen school en bedrijven in de regio. We kunnen veel van
elkaar leren. Onze leerlingen krijgen zelfs les bij de bedrijven; dat gebeurt
dus in een realistische en stimulerende omgeving. Wij maken de match tussen wat
het bedrijf wil en wat de leerlingen nodig hebben. De bereidheid van de
bedrijven in het Noorden is groot en dat is inspirerend.
We prijzen ons gelukkig dat de docenten van het Dollard College en Ubbo Emmius voorop willen lopen. Onze collega’s initiëren veel en staan open voor samenwerking. Hun tijd moet naar de leerlingen gaan. Wij zorgen voor het ‘regelwerk’ en maken het daardoor gemakkelijker voor de docenten.
Regionale samenwerking
We bezoeken ook basisscholen om hen enthousiast te maken voor technologieprojecten.
In Stadskanaal organiseren we al jaren voor basisscholen een wedstrijd met programmeerbaar
LEGO. Deze LEGO kan hergebruikt worden en hebben we aangeboden aan de gemeente
Pekela. De gemeente had al geld gereserveerd voor een vergelijkbare wedstrijd
en kan dat geld nu voor andere projecten voor kinderen inzetten. Zo werken we met
gemeentes samen om de kansen voor kinderen te vergroten.
We willen de leerlingen alle mogelijkheden en kansen geven. Het is ook prima als ze niet voor techniek kiezen. Als die keuze maar gebaseerd is op een reëel beeld en iedere leerling op de juiste plek terecht komt.