Scholing stopt niet bij de landsgrens

"Het is zo leuk om bij te leren."

Bianca van der Aa, docent klassieke talen

Ik heb in Nederland al twee cursussen Levend Latijn gedaan, een beginners- en een vervolgcursus. Dit was de cursus voor gevorderden, die niet in ons land wordt gegeven. Dat laatste is een van de voorwaarden om subsidie te krijgen. Erasmus+ biedt de mogelijkheid voor docenten en andere onderwijsmedewerkers om zich professioneel te ontwikkelen in het buitenland. Daarvoor heb ik mijn LPB-uren ingezet in de laatste twee weken voor de zomervakantie. Ik heb uiteraard wel voorbereidingen getroffen: de toetsen waren geweest en de herkansingen lagen klaar. 

De cursus duurde twee weken en vond plaats in Rome en Napels. De groep bestond uit ongeveer 30 docenten en studenten, afkomstig uit Engeland, Duitsland, Amerika en Canada. We behandelden Vergilius en lazen zijn werk op de plekken die hij beschrijft. Dat maakt het echt levend. In het boek Aeneïs staat bijvoorbeeld: ze komen aan bij de grot van de Sibylle, een priesteres van de god Apollo. Die passage hebben we in die grot gelezen. Hoe bijzonder is dat! Vervolgens in Napels, in de tuin van ons verblijf met uitzicht op de Vesuvius en de baai van Napels discussiëren met vakcollega’s over Vergilius. Ik vond het fantastisch. Extra mooi is dat voor het komende eindexamen Vergilius centraal staat. 

Het klinkt bijna als een vakantie, maar dat is het zeker niet. Het waren lange intensieve studiedagen tot ongeveer 20.00 uur. Na het eten had ik nog huiswerk voor de volgende dag. Ik voelde me echt weer student. Waardevol zijn ook de contacten met de vakcollega’s. We hebben fijne gesprekken gehad over de inhoud van de vakken Latijn en Grieks in de diverse landen en de verschillen tussen de schoolsystemen. Het contact met collega’s uit het buitenland vergroot echt je wereld. 

Het is zo leuk om bij te leren. Trivium heeft de Erasmus Accreditatie, dus we hebben nu de kans. Het is een mooie ervaring die ik met beide handen zou aangrijpen. 

Ontdek meer verhalen

"Ik wil een rolmodel zijn voor meiden met interesse in techniek."

Irene Smit, assistent metaal

Lees het hele verhaal
"Het is onze taak om rust te brengen bij de leerlingen."

Antsje van Bommel, docent Zorg & Media

Lees het hele verhaal
"We krijgen als docent de vrijheid om de lessen zelf in te vullen."

Patrick Dijkstra, docent geschiedenis

Lees het hele verhaal